Nebudu se zde rozepisovat o novinkách z roku 2014, kdy se v platnost dostaly výrazy jako dokazování vad během prvních 6 měsíců a další fráze, které si dodnes stále každý dokáže jejich význam vykládat po svém.
Z pohledu zákazníka je to velice jednoduché a zcela jasné. Záruka na nové zboží platí minimálně 24 měsíců, neurčí-li prodejce jinak. Zákazník ví, že pokud výrobek používá tak jak má a sám si ho nerozbije tím, že s ním vzteky flákne o zem nebo mu nespadne prostě a jednoduše z ruky, muže jít tam, kde si ho koupil a reklamovat ho. Nejčastěji se reklamace řeší stylem, že to s Vámi prodejce sepíše a čekáte do 30 dnů až Vám výrobek opraví nebo vymění za nový. Lepší prodejci, kteří si chtějí uchovat přízeň svého zákazníka, jsou schopni vyměnit vadný kus za nový hned, ale toto je jen dobrá vůle prodejce a není to zákonem stanoveno, jak si lidé často mylně myslí. Zákazník tedy odchází s novou věcí rovnou zpátky domů, nebo minimálně s reklamačním protokolem a započaté reklamaci. Druhá věc jsou obchodní podmínky, kam si prodejce muže navymýšlet nějaké extra špeky, ale zákon je zákon, takže Vás nemůžou nutit, abyste třeba reklamovali po roce a půl zboží v původním a nejlépe neporušeném obalu. Bohužel tady obvykle bývá kámen úrazu, kdy prodejce trvá na svých obchodních podmínkách a co říká zákon, si obvykle vykládá po svém. Odchylky takovýchto podmínek mohou být jen ve prospěch kupujícího, nikoliv proti zákonu. Zákon je vždy platný a má před rádoby obchodními podmínkami přednost.
Druhá strana mince je ta, co se děje s výrobkem po tom, co ho od zákazníka převezme prodejce. Když vezmete fakt, že prodejce je nějaký klasický eshop, prodávající vše od vysavače po dětskou elektrickou motorku, nemají prakticky jinou možnost než to, že výrobek vyzkouší, zda opravdu má závadu, kterou zákazník uvedl a pak výrobek zašlou do autorizovaného servisu oné značky. Otevřít a šťourat se ve výrobku a snažit se ho svévolně opravit prakticky nemohou. A pak už jen sledují a popohání servis, aby to co nejrychleji vyřešili, aby stihli zákazníkovi do 30 dnů reklamaci vyřešit. Takže v drtivé většině případů Vás výrobek opravuje autorizovaný servis a ne pracovník eshopu, kde jste si výrobek zakoupili. Mimo jiné zákazník má právo si sám vadný výrobek zaslat do toho stejného autorizovaného servisu, takže ani na prodejnu, kde si ho zakoupil chodit ani nemusí. Ale prakticky je to jedno, protože Vaše zboží tak i tak nakonec skončí na stejné cílové adrese autorizovaného servisu.
Po tom, co autorizovaný servis pošle opravený nebo vyměněný výrobek zpět prodejci, měl by Vás prodejce informovat o ukončení a vyřešení reklamace. Další fakt je, že Vás prodejce o ukončení reklamace nemusí informovat, zákonem toto není stanoveno, takže pokud se zákazník vzteká, že ho nikdo neinformoval, není vada prodejce. Toto je opět libovůle prodejce, zda zákazníka bude o ukončení reklamace prodejce informovat.
Nejhorší situace, co muže nastat, je ta, že pokud autorizovaný servis rozhodne, zda nebylo něco v pořádku a reklamace je neoprávněná a tím pádem Vám prodejce bude vracet Vaše vadné zboží s tím, že jste jako zákazník asi někde něco porušil a Vaše reklamace nemohla být uznána. Pak nastává situace, že zákazník se rozčiluje, vzteká a vyhrožuje prodejci, jak je tohle možné. Bohužel zákazník si neuvědomuje fakt, že prodejce se jen veze a není v jeho silách toto rozhodnutí měnit ani vyvracet. Kdyby si zákazník poslal svou věc k reklamaci rovnou do autorizovaného servisu, dostal by ten samý výsledek a pak by se zase mohl rozčilovat nad výrokem autorizovaného servisu. Tam už by asi takový úspěch neměl, ale za těchto podmínek je prakticky jednoduché se rozčilovat nad prodejcem, který má prakticky stejně svázané ruce jako zákazník a jen čeká, co a jak rozhodne třetí strana. Pokud přeci jen zákazník nesouhlasí s výrokem autorizovaného servisu, zase nastupuje zákon, kdy si kupující muže zaplatit svého znalce a celou věc podstoupit soudu a dožadovat se vyřešení své věci soudní cestou.
Takže všechno je dáno jasným zákonným postupem a jak se říká, neznalost zákona neomlouvá. Takže kdyby všichni znali, jaký je zákon a jaká je skutečná realita, nebylo by tady tolik hádek, rozčílených zákazníků a tolik rozbitých nosů při reklamačním řízení.